Öğrenme Güçlüğü Tanı Envanteri (Ögte)

 

ÖGTE öğrencilerde içsel işlem bozuklukları ve öğrenme güçlüklerinin tanımlanmasına yardımcı olmak için hazırlanmış bir derecelendirme ölçeğidir; ÖGTE, geçerlilik ve güvenirliği test edilmiş altı adet bağımsız ölçekten oluşur, bu ölçeklerin tanımlarında belirtilen;
• Dinleme
• Konuşma
• Okuma
• Yazma
• Matematik
• Muhakeme

Alanların her biri ABD Eğitim Bakanlığı ve Öğrenme Güçlükleri Ulusal Birleşik Komite tarafından tanınmış, bu testin amacı; öğrenme güçlüğünün daha çok hangi alanda olduğunun tespit edilerek, doğru yönlendirmenin yapılmasını kolaylaştırmaktır.

Amerika Birleşik Devletleri’nde (örneklemin) de okul çağındaki çocukların yüzde 15’inde öğrenme güçlüğü olduğu varsayılmaktadır. Yüzde 15’lik oranın yüzde 90’lık bölümü de okuma güçlüğü olarak belirlenmiştir.

Öğrenme güçlüğünün okul çağındaki çocuklarda görülme sıklığı, çok fazla olmasına rağmen, ülkemizde tanılama dokümanlarındaki yetersizlik, bunun üstünün örtülü olmasına neden olmakta veya muhakeme(akıl yürütme) bozukluklarını mentalretardasyon gibi yanlış tanılama yapılmaktadır.

Her ölçek 15 maddeden oluşur bu maddeler öğrenme güçlüğüne ilişkin özellikle literatür kısmında öğrenme güçlüğünün nöropsikolojik özelliklerine odaklanan teorik yazılardan ve uygulama çalışmalarının kapsamlı incelenmesi sonucunda üretilmiştir, davranışların uygunluğu alanında uzman ve alanında araştırma yapmış anket uzmanlarınca onaylanmıştır.

UZM. DR. SERKAN SÜREN
Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı